Verslag Fietsroute langs oude wegen vanaf Spanje
(beter laat dan nooit)

Na in 2006 de Groene Route vanaf Orange - Vaassen en 2007 Rome - Vaassen heb ik samen met mijn triathlon maatje de kleine Vlo dit jaar voor de oude wegen gekozen. Begin plaats was Jean-Pied-de Port in de Pyreneen door midden Frankrijk naar Never.
10 juli vertrokken wij vanuit Utrecht met Cycle Tours richting Spaanse grens. Rondom Parijs een beste file van +/- 3 uur. en om 10.30 uur aangekomen op de bestemming. Mountainbikes uit geladen en met de nodige bagage op de fiets (tent e.d.) richting het avontuur. Het routeboek van Sweerman en v. Rossum was aangeschaft en over de hele trip was het een duidelijke omschrijving. Dit bleek daar we niet vaak hadden mis gereden.
Deze eerste dag hebben wij, door de vertraging, maar 85 km gereden door Baskenland tot Orolono. Door weinig slaap en de hitte was deze klimrit lang genoeg. Lekker de tent opgezet, eten gekookt en een paar lekkere biertjes, op naar een goede nachtrust want om 6 uur weer uit de veren voor de volgende dag.

Lourdes welke als alternatief was aangegeven hebben we links laten liggen omdat we voorzien waren van goede banden en prima materiaal en daarom een bezoek overbodig was.
De route loopt door allemaal bergdorpjes en verkeer kom je er bijna niet tegen. Het is genieten van de rust en de prachtige vergezichten ondanks de zware beklimmingen. Op het vlakke land tonen de zonnebloemen hun gele gloed tot aan de horizon.

Dag 4 hebben we 190 km afgelegd bij een temperatuur van 38 graden. Onderweg een paar meloenen gepikt die daar op de akkers in grote getale groeien en goed zijn voor de dorst. (de hele dag stokbrood eten is ook niet alles). Bij deze hitte en  tussen de rotsen gaan de krekels hevig te keer met hun oorverdovend gesjielp. Van de tijd wat we deze dag gefietst hebben was 80% klimmen. Op de camping even een paar lekkere sapjes genuttigd.
Onderweg het stadje Rocamadour aangedaan. Deze is helemaal hoog in en tegen de rotsen aan gebouwd.
Een gedeelte van deze route loopt ook over de wegen van Santiago de Compastello. Hier ontmoette wij ook nog een Belg die  de hele pelgrimsroute in 4 maand naar Santiago aan het afleggen was. Een hele prestatie alleen rook hij niet zo fris meer.

De campings die we onderweg aan doen lijken veelal op de hier genoemde SVR campings. Alles wat er wezen moet is er (hoofdzakelijk rust) en verder geen overbodige luxe. Het belangrijkste is dan mijn maatje die net als anders altijd weer een heerlijk potje kookt. Als je dan s avonds in je tentje ligt denk je bij je zelf “ wat kan de wereld vredig en rustig zijn”  (als er geen Lapjes bij zijn). Genieten, genieten en nog eens genieten!!!!!!!!!!!
De volgende dag doorkruisen we de Tour de France, maar wij hebben onze eigen Tour wat bij de huidige temperaturen soms ook wel afzien is maar als je dan weer door een mooi in de bergen liggend dorpje doorkruist, dan ben je het afzien weer vlug vergeten.
We komen door Limousin (bekent om het koeienras en dat doet mij meteen weer denken aan mijn humane Brander) en fietsen verder in noordelijke richting. Volgens het routeboekje zijn er vanaf hier de eerste tijd geen winkeltjes en andere voorzieningen. Vlug nog even het nodige drinken en stokbroden in geslagen en dan de warmte weer in. Voor onverwachte omstandigheden hebben we altijd een noodrantsoen (van defensie) bij ons. Wat het Rijk ons biedt koopt men zelf niet.
Al genietend komen we door Sarzay, bekend door het 14 e eeuws (sprookjes) kasteel wat een bezoekje wel waard is.
De laatste kilometers naderen en net voor Never doen we nog Apremont aan. Dit is het mooiste dorpje van Frankrijk met een echte middeleeuwse uitstraling. Vlak voor Never begint het te regenen en gelukkig is de camping die bij de brug over de Loire ligt niet ver meer. Hier treffen wij een apart stel die tussen de bagage ook hun huisdier een Kniene bij zich hadden. s Avonds op het station de terugreis geregeld om de volgende morgen om 7 uur met de trein via Luxemburg huiswaarts te keren. Voor dat we in Apeldoorn aan kwamen hebben we in totaal 11 treinen gezeten (kedengedeng)

Ik heb samen met de Kleine Vlo een prachtige fietstoer gehad met in totaal 1158 km op de teller. Volgend jaar bij leven en gezondheid weer richting de Franse Alpen. Als mijn kok tenminste ook mee wil.

WD 58 en de Kleine Vlo

Een foto maken is nog niet zo simpel als het lijkt

Poging twee met het zonnetje uit Voassen (zet het volume iets hoger)

Wie/wat/waar genomen??? (zet het volume iets hoger)