Zaterdag 24 maart

’s Avonds was er nog stoere praat om al om 9.00 uur ’s ochtends te gaan fietsen en wandelen. Maar we hadden geluk, het VVV ging pas om 11.00 uur open en konden we rustig opstarten. Bij het VVV hebben ze fiets- en wandelroutes, maar…. de MTB route Drents-Friese woud was uitverkocht. Gerdien vond wel een stapel wandelroutes. Dat ze hier voor moest betalen, werd haar pas bij de uitgang duidelijk.
Met de gekochte wandelroutes op zak en een mondeling advies voor de fietsers, gingen we in 2 groepen van start. Marianne, Gerdien en Jolanda hebben ’s morgens een route gewandeld van 8 kilometer door de mooie Drentse bossen.

De fietsers volgden op advies van de mevrouw de zwarte pijlen. Dit was echter maar één bordje en toen werd het groen. Na wat heen en weer fietsen toch maar even aan een voorbijganger gevraagd. Bleek dat zwart de aanrij- en doorsteek kleur was en groen de route. Handig om te weten.

Maar WAUW!!!! wat een parcours, zoiets zijn wij niet gewend op de Veluwe. Het parcours bestond alleen maar uit single tracks, scherpe bochten, korte steile klimmetjes en afdalingen, en heel veel hobbels, boomwortels en stobben. Dus dat was niet kletsen, maar heel geconcentreerd fietsen over deze smalle paden. De route was heel goed uitgezet, en van een collega mountainbiker kregen we de tip om halverwege een doorsteek te maken naar Boswachterij Appelscha, om daar de blauwe route op te pakken, die nog technischer is om te rijden. Zo gezegd zo gedaan, en inderdaad hij had gelijk, deze was héééél pittig, we waren dan ook erg blij dat we even een stuk heide met schapen en prachtige zandduinen kregen waar we even konden uitblazen.

Na wat fotoshots vervolgden we onze route en kwamen uit bij het infocentrum, hier verlieten we het bos richting Appelscha om een terras te zoeken waar we samen met de wandel Reetjes wat gingen eten. We bestelden zalmsalade en broodjes tonijn. Dat de zalm niet uit de naastgelegen vaart gevist kon worden, bleek na heeeel lang wachten. In plaats van zalmsalade was het meer sla met hier en daar een stukje gerookte zalm.  Na anderhalf uur terras bestegen we weer ons ijzeren ros en doken we bij het infocentrum het bos weer in. De wandelploeg maakte nog een rondje over de zandverstuiving en bewonderden de vele schapen met lammetjes.

Voor de fietsploeg begon het gelijk weer heel pittig, wat niet mee valt met koude spieren. Dat duurde gelukkig niet lang, de jasjes gingen al snel weer uit. Na de doorsteek terug naar de groene route, gingen we nog in buurtschap Oude Willem naar een grote boerderij (stonden er ook maar 2). Hier wonen oom Gijs, tante Trientje en neef Marcel, (familie van Roelie). Zij waren blij verrast met de komst van deze fietsdames.  We dronken er een kop koffie en fietsten het laatste stukje terug naar Diever. Na een mooie tocht van 55km waren we om 17.15uur weer terug op de Huntershof, toe aan een warme douche en een glas wijn.
Marianne is ondertussen door Joost opgehaald, zij bleef een half weekend.

Gerdien en Roelie hebben ‘s avonds spaghetti gemaakt met weer een krop sla (speciaal voor Cis). Daarna met z’n allen in de grote huiskamer. Sommige dames zijn zo verslaafd aan Wordfeud dat ze het échte scrabble hebben gespeeld. Omdat ze bang waren om van Jolanda en Annet te verliezen, mochten zij niet meedoen. Zij hadden hun eigen scrabble op papier. Deze versie is bij hen op te vragen (en best interessant).